Thursday, May 28, 2020

RUMAH ATAS NAMA BERSAMA, APA YANG AKAN BERLAKU JIKA SALAH SEORANG MENINGGAL DUNIA



RUMAH ATAS NAMA BERSAMA,
APA YANG AKAN BERLAKU JIKA SALAH SEORANG MENINGGAL DUNIA
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kebiasaanya, suami isteri akan membeli rumah bersama untuk kuatkan dokumen. Di SPA/SNP pula akan ada dua nama. Nama si suami dan nama si isteri. Dua-duanya mengambil MRTA/MRTT (takaful) mengikut joint loan separuh seorang.
Sekarang apa akan berlaku jika salah seorang meninggal dunia?
Jika harga rumah RM600,000. Rumah itu terbahagi 2 (sebab 2 penama):
-50% Si Suami (RM300,000)
-50% Si Isteri (RM300,000)

Jika suami meninggal dunia, 50% bahagian suami sudah tidak perlu dibiayai, kerana takaful sudah bayarkan.
Manakala bahagian isteri, 50% selebihnya perlu terus dibayar oleh pihak si isteri.%

Isu Yang Timbul Selepas Kematian Salah Seorang Penama
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Bahagian si suami sudah pun menjadi HARTA PUSAKA. Jika suami masih ada mak ayah, mereka boleh tuntut hak mereka daripada 50% tersebut.

seorang balu yang baru kehilangan suaminya, anak ada dua. Mak dan ayah mertua tidak mahu lepaskan hak. Mereka tetap mahukan bahagian mereka dalam rumah. Si isteri tidak mampu bayar, kerana jumlah bahagian mereka hampir RM140,000!
Ya, RM140,000.

Sudahlah harta ini saja tinggal kepada balu dan anak-anaknya. Tetapi tetap mak ayah mertua tidak lepaskan. Bila ditanya kenapa? “Ayah mahu sedekah duit kepada anak yatim dan bagi anak-anak ayah.

Di sinilah anda perlu mempelajari ilmu faraid. Kenali siapa waris suami anda dan isteri anda sekarang. Kenali perwatakannya. Namun, itu pun belum menjamin apa-apa.

HIBAH TAKAFUL sangat membantu jika keadaan ini berlaku, untuk mengelakkan kebuntuan dan perpecahan ahli keluarga merebut1/2 bahagian rumah penama tersebut.
wang tunai dari HIBAH TAKAFUL akan dibayar oleh company takaful dlm masa kurang 1 bulan ini dapat diberikan kepada ibu atau bapa penama yg telah meninggal bagi membolehkan isteri terus tinggal di rumah pusaka arwah suaminya dan seterus membuat proses pertukaran nama ke atas isteri.

PM UTK PERTANYAAN HIBAH takaful or hibah yg menyeluruh

No comments: