Tuesday, May 19, 2020

Pernah tengok dak orang yang hilang income sebab lumpuh atau mati hilang terus income?



Ramai yang mengeluh kena buang kerja, cuti tanpa gaji, hilang pendapatan musim PKP ni. Ada yang ambik inisiatif untuk jadi runner beli barang, COD makanan dan macam2 la. Bagus betul kan? Tu tandanya rakyat Malaysia ni rajin2 belakaa. Alhamdulillah, nasib baik masih sihat dan boleh bekerja kan. Kalau hilang income kat sini, boleh buat kerja lain yang jana income balik.
Tapi.. pernah tengok dak orang yang hilang income sebab lumpuh/mati 😢 hilang terus income. Dah tak boleh nak cari balik. Mana ada orang yang dah mati mangkit balik cari kerja. Isteri dan anak2 masih kecil, masih perlukan makanan, tempat berlindung, pergi sekolah dan macam2 lagi la.
Besa dengaq dak claim GETB yang mana penjual burger accident meninggal dan tinggalkan family dia hibah RM800,000. Banyak kan. Bulan2 bayar RM300 jaa. Dia ambik banyak plan hibah. Sangat2 membantu family dia untuk teruskan kehidupan.
Rasa eh mahalnya, bulan2 RM300 tuu. Mahal ka RM300 nak dibandingkan nilai RM800,000 yang takaful bagi kat family kita bila kita ditimpa musibah 🥺
Ada ja yang serendah RM100 sebulan untuk hibah RM250,000. Mau dengan takmau jaa. Takaful ni bukan untuk dipaksa. Tapi untuk disedari. Gituu
Eh tiba2 dah sedar la nak ambik hibah. Nak rasa feeling 'peace of mind' gituu. Meh wasup terus okayy

No comments: