Monday, May 18, 2020

Kelenjar Bengkak bernilai RM4601.70





Kongsi Kongsi Kongsi Kisah ini supaya lebih ramai tahu keperluan memiliki medical Card dan Syarikat Takaful tidak menipu💥
Klien sy adalah penjawat awam dan sangat tahu betapa pentingnya memiliki medical card walaupun dia ada Guarantee Letter di Hospital Government.
Sijil baru 1 tahun 6 bulan, dia diuji dengan Bengkak Kelenjar pada ketiak. Dan dia mengandung ketika ini. Sakit yg amat sangat. Nak angkat tangan pun susah. Jadi bernanah dan nak menunggu di hospital government sudah pasti lambat.
Jadi, setelah mendapat konsultansi dgn sy sebagai ejen takaful yg dia percayai, dia ke Kedah Medical Centre utk rawatan dengan doktor Pakar. Tapi Disebabkan medical card yg belum melepasi "Contestible Period 2 tahun" utk sakit spesifik, klien kena bayar semua kos rawatan sendiri dan fail kan claim.
Alhamdulillah, klien dapat rawatan dan buat minor surgery dgn cepat dan selesa di KMC. Dan rawatan pakar yg cekap, klien discaj dengan sihat dan sembuh segera selepas pembedahan. Kos rawatan susulan juga dibuat di KMC dan difailkan claim tersebut.
Dlm tempoh claim, ada beberapa dokumen yg klien kena lengkap kan antaranya sebarang laporan perubatan hospital kerajaan. Tapi, sekali lagi syukur klien mmg tiada apa-apa rekod di Hospital Kerajaan. (Sbb mostly claim yg jadi lambat bila ada rekod di hospital kerajaan dan tempoh keluarkan laporan Hospital Kerajaan agak lama, ada piagam)
Dan lebih bersyukur kerana klien bg kerjasama yg sgt baik, ditambah dgn kecekapan 2 staf ADVISERA yg sgt membantu proses claim.
👉Dokumen terakhir claim diserahkan kepada Great Eastern Takaful pada 22 April, pada 28 April claim Approved dan di masukkan duit claim ke dalam akaun klien pada 29 April.
Moral of the Claim:
✔ Kita tak tahu bila kita akan sakit. Tp kita sentiasa tahu masa kita sihat, inilah masa utk kita ambik medical card
✔ Kos rawatan sekarang MAHAL. Buang sebijik ketumbuhan bawah kulit sahaja RM4000 lebih, kalau ada ketumbuhan dalam organ dalaman (Kanser), RM40ribu pun tak cukup
✔ Medical card tak mahal. Yg mahal adalah kesedaran dan kesihatan
✔ Medical card bukan utk orang kerja private. Tp semua golongan kena ada medical card supaya kita ada pilihan nak ke Private atau Government Hospital
✔ Medical Card bawah 2 tahun, kalau nak guna jugak di Private utk rawatan sakit spesifik (Lihat definisi sakit spesifik di komen) kena bayar dan buat claim. Dan akan lalu proses investigation bagi mengelakkan penipuan.
✔ Mohon lah masa sihat supaya kita melepasi tempoh Contestible Period 2 tahun ini dalam keadaan sihat. Ada org ada simptom2 sakit jantung (xleh nafas dgn elok), baru nk cari medical card. Tup2 amik sebulan heart attack. Agak2 boleh claim tak?
✔ Syarikat Takaful tak menipu. Kalau menipu dah lama kami dikenakan tindakan undang2. Yg menipunya byk klien yg dah ada sakit, tp masa mohon semua sihat.
✔ Carilah ejen dan agensi yg cekap buat claim dan pandai jaga klien. Kalau amik medical card to ejen pun xleh nk contact, macam mana tu?
Kongsi Post ini supaya lebih ramai dapat manfaat.
Nota Kecil:
Terima kasih klien sy
Ahmad Hishahuddin
dan isteri 🥰
Terima kasih staf kesayangan sy Mina dan Fana bantu uruskan claim♥️

No comments: